PIANO

Når du velger piano...

...velger du et fantastisk og allsidig instrument. Piano kan brukes til nesten alt, men det er forferdelig tungt å drasse på hvis du vil ta det med deg på ferie .

Pianoet er et stort tangentinstrument

Har du noe å øve på?

Piano kan man begynne med relativt tidlig. Det som er viktig å tenke over er at man også må ha et piano til å øve på 🤨. Å kjøpe et piano er ikke det billigste man gjør. Det går selvfølgelig an å få tak i brukte instrumenter. Noen ganger går det greit, men mange ganger er det noe ornt`li skrappel som man like godt kan fyre opp i peisen med. Men kanskje har skolen der du bor et piano. Dersom dette er stemt og spillbart kan du kanskje kan få til en avtale med skolen om å bruke dette til øving.

Mange som søker (egentlig foreldrene deres) tenker som så at "vi har jo et gammelt orgel til å øve på". Så enkelt er det desverre ikke. Orgel og piano er to helt forskjellige instrumenter!

Vel, da tenker nok foreldrene at de kan kjøpe et keyboard til å øve på. Det har jo pianolyder og allting. Tjaaa...hmm... Stort sett er disse lydene dårlige etterlikninger, og fortsatt er det to helt forskjellige instrumenter.

Hva gjør du da? Da kan du be dem ta en telefon til rektor i Musikk- og Kulturskolen og få gode råd. Det finnes nemlig også noe som heter digitale pianoer. Disse koster som regel mye mindre enn et akustisk piano, har mye bedre pianolyder enn vanlige keyboard og også veide tangenter med anslagsfølsomhet. Derfor er både spilleteknikk og spillefølelse mer overførbart til et vanlig piano. Det har også pedaler, slik som et piano skal ha.

Og en ting til: Her må man være klar over at det finnes både leketøy og instrumenter. Leketøyet er ofte så gode imitasjoner at man ikke uten videre ser forskjell. Som oftest avslører man disse på prisen. Leketøy er til for å leke med, instrumenter er til for å spille på!

Nyeste kommentarer

09.05 | 05:47

Hei!
Vår datter Hedda Abelsen ønsker å søke om plass på sang i gruppe for neste års musikkskole.
Mvh Veronica Våtvik Abelsen

09.12 | 17:34

Slayyyyy!!!!!

25.04 | 18:50